Berlijn 2023

Kwart voor 5 gaat de wekker en begint De Reis, gekeken of Rowan wakkers en hij brengt me in vliegende vaart naar het station.

Daar blijkt de trein 4 minuten vertraging te hebben en ik heb maar 5 minuten overstaptijd in Zwolle. De conducteur beloofd me dat hij contact opneemt met de conducteur van de trein naar Arnhem. Gelukkig zet de machinist de turbo aan na Meppel en halen we 3 minuten tijd in, ik trek een spurt en haal de trein nog net. 

In Arnhem even op adem komen met een bak koffie, ik heb een klein half uurtje de tijd. Echter staat de trein er al en ik stap in. Het is wel druk waardoor ik ingepakt kom te zitten tussen rugzakken,maar ik zit .

In Duisburg aangekomen, blijkt niet alleen de NS te kampen met vertragingen maar ook de Duitse spoorwegen. In een met handen en voetengesprek met een duitse dame blijkt dat er 10 minuten vertraging is. In de app blijkt dat al 25 minuten te zijn. Er staat al een trein naar Berlijn klaar, die een uur eerder had moeten vertrekken en wanneer ik mijn ticket aan de conducteur laat zien mag instappen. Uiteindelijk heeft mijn oorspronkelijke trein 1,5 uur vertraging, dus blij dat ik in een andere gestapt ben. Wellicht kan ik door alle vertragingen nog wat geld terugvragen. Dat zou leuk zijn voor het vakantiebudget. 

Met wat gedoe ben ik toch nog om kwart over 2 in Berlijn en was het zoeken op het hoofdstation waar de verbinding naar het pension was. Al die nummers en verbindingen, maar na 3 rondjes snapte ik het. Ik Ubahn is de ondergrondse en de Sbahn de bovengrondse, die laatste moest ik hebben. Juiste trein/metro kwam er al bijna aan en ik stapte in. Naast dat de halte werd omgeroepen verscheen hij ook op een display. Bij Bahnhof Zoo stapte ik bijna al uit, maar moest nog een halte verder.

Ik liep het station uit, een alleraardigst straatje in, daarna linksaf onder een viaduct door, waar ik de eerste zwervers zag. Ik had al gelezen dat het er veel zijn in Berlijn, maar het blijft triest om te zien. Toen doorgelopen naar het pension.

Ook daar zoeken waar ik moest zijn, ik moest de lift nemen, maar die zat goed verstopt. Er zitten/ wonen meerdere personen en bedrijven in het mooie pand. Op de tweede verdieping het pension, in grappig Engels werd het een en ander uitgelegd en ik kreeg de sleutel.

De kamer is Uhmm oud uh authentiek met originele kenmerken maar alles is schoon en het bed voelt prima en het uitzicht aan de achterzijde is prachtig.

Uitzicht

Even uitgerust en voordat ik instortte, rugzak op en op pad. Ik moet altijd even landen in een stad, dus lopend naar Bahnhof Zoo, de film over Christine F speelde zich daar af en heeft indertijd diepe indruk op mij gemaakt. Uiteraard is er ook veel veranderd, rond het station en ook heet het nu Bahnhof Zoologischer Garten.

Vervolgens naar Bikini( een winkelcentrum), aapjes gekeken en cappuccino gedronken en door naar bus 100.

Die rijdt net als de hop on hop off bus ook langs de belangrijkste attracties, zo krijg ik een beetje een indruk van de stad, doordat ik van te voren de Berlin Welcome Card had gekocht heb ik vrij reizen en korting op allerlei bezienswaardigheden of activiteiten.

Op Alexanderplatz uitgestapt, beetje rondgekeken en daarna bus 200 weer terug naar Bikini. Haiko had verteld dat je daar lekker kan eten dus dat ook gedaan, helaas geen tafel vrij met zicht op de dierentuin. Daarna via Kurfursterdamm terug richting pension gelopen en nu op een naastgelegen terrasje een wijntje genomen

Plaats een reactie